Missie en visie van de school en de basisondersteuning.
Wat is de visie van de school op passend onderwijs en welke afspraken zijn er op school over passend onderwijs gemaakt? Welke expertise heeft de school? Denk aan kennis van rekenproblemen, hoogbegaafdheid of kennis van kinderen die weinig prikkels kunnen hebben. Groepsleerkrachten bieden passend onderwijs in de klas. Voorbeelden zijn: het geven van individuele instructie, extra of eigen werk geven, extra aandacht voor het bieden van structuur of helpen om te gaan met druk gedrag. Kortom, het gaat in dit niveau om de vraag: Wat wordt er in de groep aan passend onderwijs geboden en wat doet de leerkracht.
Interne ondersteuning.
De intern begeleider wordt ingeschakeld als de leerkracht onvoldoende ondersteuning kan bieden. Kortom, niveau 0’ voldoet niet meer. Er wordt een plan van aanpak (handelingsplan) opgesteld waarbij leerling, ouders/verzorgers en leerkracht worden betrokken. Daarin worden duidelijke doelen gesteld en er worden afspraken gemaakt over het evalueren van de voortgang.
Externe ondersteuning
Als de interne ondersteuning op niveau 1 niet tot de gewenste ontwikkeling heeft geleid, kan een externe deskundige op school komen om te bekijken wat uw kind nodig heeft en wat de leerkracht daarvoor moet doen in de klas. De leerkracht, intern begeleider uw kind en u als ouders/verzorgers worden altijd betrokken bij dit traject. Ook hier wordt een handelingsplan opgesteld met duidelijke doelen en afspraken over het evalueren van de voortgang. Dit traject noemen we een CLB-traject en dat duurt minimaal 3 maanden.
Uw kind wordt aangemeld bij de Ondersteuningscommissie van het
Samenwerkingsverband.
Soms komt het voor dat ondanks de inzet van een externe deskundige, een leerling onvoldoende tot ontwikkeling komt. School meldt een leerling dan aan bij onze OC.
Extra ondersteuning kan langdurig zijn maar, kan ook bestaan uit één consult. Dit kan per school en per situatie verschillen. Spreek hierover met de directeur van de school. De extra ondersteuning is met name gericht op het optimaliseren van het handelen van de leerkracht. Is deze ondersteuning langdurig dan stelt de school samen met u een plan op. Dit heet een Ontwikkelingsperspectief (OPP). Een OPP is een plan van aanpak.
Rol ouder(s)/verzorger(s) en kinderen
• Verantwoordelijk voor hun kind
• Hebben kennis van het gedrag van hun kind thuis
• Kennen het netwerk (systeem) rondom het kind
• Hebben regie over de zorg rondom het kind en gezin (mits ze het bevoegd gezag hebben)
Rol leerkracht
• Is verantwoordelijk voor de groep, kijkt naar stimulerende en belemmerende factoren en onderwijsbehoeften
• Biedt basisondersteuning, begeleidt en observeert de leerling en signaleert mogelijke belemmeringen in de ontwikkeling
• Overlegt met IB-er over signalen en stelt hulpvraag
• Informeert ouders over het zorgoverleg
• Maakt aanpassingen in pedagogische benadering, instructie en/ of onderwijsleeromgeving
• Noteert in het leerlingvolgsysteem: afspraken, interventie, doel(en) en evaluatiedatum
• Beslist (na interventie) over opschalen of afschalen
Rol Intern begeleider (IB-er)
• Adviseert de leerkracht naar aanleiding van signalen over extra ondersteuning
• Stelt een plan op (korte – lange termijn) met doelen, bepaalt (in overleg) wat nodig is
• Coacht de leerkracht op het handelen met betrekking tot beïnvloedbare onderwijskenmerken
• Coördineert en volgt alle zorgprocessen in de school
• Plant interne leerlingbespreking en ZAT (Zorgadviesteam). Bepaalt (in overleg) welke partijen hiervoor worden uitgenodigd
• Informeert ouders over MDO/ZAT
• Heeft de regie tijdens interne leerlingbespreking en MDO/ZAT
Rol schooldirecteur
• Is eindverantwoordelijk voor de kinderen op de school
• Bepaalt wat er nodig is voor het kind (vaak is deze taak gemandateerd naar de IB-er). Centrale gedachten: het zijn jouw kinderen!
• Zorgt dat er snel doorgeschakeld kan worden, is aanspreekpunt wanneer zorg dreigt vast te lopen
• Is beslissingsbevoegd om knopen door te hakken
• Is verantwoordelijk voor de inzet van zorg in de school
• Indien zorg op school wordt ingezet (bijvoorbeeld een ambulant begeleider, jeugdprofessional etc.) draagt de directeur zorg voor helderheid over de rollen, taken en verdeling, zorgt voor een warm welkom, een fijne werkplek en facilitaire voorzieningen (zoals koffie).
In dit document wordt de volledige basisondersteuning uitgelegd:
Adresgegevens
Johannes Kolfstraat 1 3273 CA Westmaas Telefoon: 0186-219 050
ma t/m do 08.30 - 16.30 uur