12 mei 2021

Als je kind niet kan slapen

Bron: www.oudersvannu.nl

Van de 4- tot 12-jarigen heeft 8,1% inslaapproblemen. Ze doen er langer dan een half uur over om in slaap te vallen. Soms heeft dat te maken met angst voor het donker of het alleen zijn. Het kan ook komen door spanningen in het gezin of op school. Ook iets simpels als honger kan ervoor zorgen dat je kind wakker ligt. Maar veel vaker heeft het te maken met ingesleten gewoontes.

Je kind kan niet slapen, dus komt hij vaak uit bed. Hij vraagt om een slokje water, nog een laatste kus. Soms houden kinderen het heen en weer lopen lang vol. Doorbreek dit patroon met regelmaat en duidelijkheid. Bepaal allereerst een vaste bedtijd en praat daarover met je kind. Kondig elke dag aan wanneer het bijna bedtijd is en hanteer een vast ritueel. Zorg dat je dan even onverdeeld de aandacht voor hem hebt. Komt hij daarna alsnog uit bed, reageer dan rustig en ‘saai’. Zeg bijvoorbeeld: ‘De dag is voorbij, ga maar weer lekker naar bed’. Blijf dit herhalen als hij je weer opzoekt.

Vergeet niet overdag wat extra positieve aandacht aan je kind te geven. Denk je dat er spanningen zijn, praat daar dan over en erken zijn gevoel. Als je kind ergens bang voor is, vraag dan waar hij steun aan kan hebben. Een bepaalde knuffel, een foto van papa of mama, een lampje aan laten op de gang? Misschien vindt hij het fijn als je een kwartier na het slapengaan even komt kijken? Vertel hem tot slot dat het niet erg is om een tijdje wakker te liggen. Ook daarvan rust je uit.

Er komen steeds meer boeken, cd’s en apps op de markt met meditatie- of ontspanningsoefeningen speciaal voor kinderen. De bibliotheek heeft er meestal wel een aantal. Je kunt ook zelf naast het bed gaan zitten en beelden schetsen in je eigen woorden. Bijvoorbeeld van fijne vakantieplekken met wuivende palmbomen, zacht zand en warme zonnestralen.

Zorg voor regelmaat: laat je kind rond de dezelfde tijd naar bed gaan, sta op dezelfde tijd op en hanteer steeds hetzelfde ritueel (wassen, plassen, tandenpoetsen, verhaaltje). Ook in de weekenden!

Eet gevarieerd: kinderen die gevarieerd eten zouden een betere nachtrust hebben, blijkt uit onderzoek. Suiker zou de slaapkwaliteit verslechteren.

Lekker bewegen: voetballen, dansen of ravotten in de modder, kinderen die regelmatig bewegen slapen beter dan stilzitters.

Creëer ’s avonds rust: rust en ontspanning zijn belangrijk om goed te kunnen inslapen. Flikkerende schermen of spannende spelletjes kun je dus beter voor de ochtend of middag bewaren.