20 december 2018

Verschil tussen jongens en meisjes bij schooladvies

Bron: nu.nl, 11 december 2018

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat het niveau van meisjes bij het schooladvies vaker lager wordt ingeschat dan dat van jongens. Het advies van de leerkracht van de basisschool is leidend bij de toelating van een leerling tot het voortgezet onderwijs. De eindtoets wordt pas afgenomen nadat de leerkracht een eerste advies heeft gegeven. Dat advies kan worden bijgesteld als de score op de eindtoets hoger is dan het schooladvies.

Uit de cijfers van het CBS blijkt dat in het schooljaar 2014/2015 meer meisjes dan jongens hoger op de eindtoets scoorden dan te verwachten viel op basis van het schooladvies. Toch werden de schooladviezen voor meisjes niet veel vaker bijgesteld (2,8 procent) dan die voor jongens (2,5 procent). Hierdoor bleven de definitieve schooladviezen van meisjes en jongens dicht bij elkaar liggen.

In het schooljaar 2017/2018 zaten in de derde klas van het voortgezet onderwijs meer meisjes op een hoger niveau dan hun schooladvies dan jongens. Dat niveauverschil deed zich al voor tijdens het maken van de eindtoets op de basisschool, aldus het CBS. Zo had bijna 21 procent van de meisjes een lager schooladvies gekregen, tegen 14 procent van de jongens.

Bij de jongens is de situatie andersom: 14 procent volgde in de derde klas juist een onderwijsniveau dat lager ligt dan het advies dat ze in 2014/2015 in groep acht kregen. Dat geldt voor iets minder dan 9 procent van de meisjes.