19 september 2016

Meer eetlust na spelen van snoepspelletjes

Bron: www.pedagogiek.nu

Tweederde van de kinderen in de basisschoolleeftijd spelen minstens eens per week een spelletje op internet dat gemaakt is om een merk onder de aandacht te brengen. Meestal gaan die reclames over snacks en snoep. Slechts zes procent van de kinderen heeft in de gaten dat het om reclame gaat. Ondertussen hebben die spelletjes wel degelijk invloed op hun gedrag, ontdekte Frans Folkvord, gedragswetenschapper aan de Radboud Universiteit. Als het aan hem ligt worden ze verboden. Hij promoveerde onlangs op dit onderwerp.

Folkvord testte de effecten van dergelijke verstopte online voedselreclame op het eetgedrag van meer dan duizend kinderen. Kinderen die een online spelletje speelden waarin een voedselreclame zat verwerkt, aten kort na het spelen 55 procent meer van het snoep dat ze werd aangeboden dan kinderen die een online spelletje speelden waarin een speelgoedreclame zat verwerkt.

Anders dan op de televisie, waar je duidelijk afgebakende reclameblokken hebt zodat je je kunt wapenen tegen de verleiding, is reclame op internet vermengd met andere dingen. Op websites van voedselfabrikanten staan spelletjes waarbij kinderen bovendien de optie krijgen om spelletjes aan vriendjes door te sturen.

Zelfs als er duidelijk merknamen of -logo’s in beeld komen, herkennen kinderen de spelletjes niet als reclame, ontdekte Folkvord. Overigens maakt het niet uit of de spelletjes over snoep gaan of over fruit: als er een spelletje over eten was gespeeld, werd er daarna meer gesnoept. Kinderen aten in vijf minuten pauze na het spelen van de eetgames 72 kcal meer (16 M&M’s of 10 colaflesjes) dan kinderen in de controle condities.

Meer informatie: http://www.pedagogiek.nu/snoepspelletjes-wakkeren-eetlust-aan/1026378