31 augustus 2016

Slaapweetjes

Bron: nieuws.nl, 10 maart 2016

Voor volwassenen is het heerlijk om ’s avonds op tijd je bed in te duiken, maar voor kinderen is dat een ander verhaal. Zij gaan het liefst zo laat mogelijk naar bed en staan het liefst zo vroeg mogelijk weer naast je bed. Niet erg goed voor de nachtrust. Lees hier vijf punten waar je als ouder rekening mee moet houden die invloed hebben op de nachtrust van je kind.

1. Volgens de National Sleep Foundation hangt het aantal uur slaap af van de leeftijd. Baby’s van nul tot drie maanden hebben veertien tot zeventien uur slaap nodig per dag, als ze vier tot elf maanden zijn: twaalf tot vijftien uur, peuters: elf tot veertien uur, kinderen van drie tot vijf jaar: tien tot dertien uur, kinderen van zes tot dertien jaar: negen tot elf uur en tieners van veertien tot zeventien jaar: acht tot tien uur.

2. Een drankje of snack dat je kind na school eet, kan effect hebben op de nachtrust. In sommige producten zit cafeïne verwerkt of veel suiker. Onderzoekers hebben aangetoond dat kinderen hierdoor last kunnen hebben van rusteloosheid en slaapproblemen.

3. Uit een studie uit Stanford is gebleken dat kinderen met veel huiswerk niet goed in slaap kunnen komen. Ook is uit het onderzoek gekomen dat kinderen met een hoge studiedruk meer last hebben van gezondheidsproblemen.

4. Kinderen die ’s avonds laat nog op hun laptop of smartphone zitten, slapen slechter. Dit komt door het blauwe scherm dat er voor zorgt dat hun hersens wakker blijven.

5. Als een kind laat gaat slapen, kan dit effect hebben op de schoolprestaties. Dit is gebleken uit een Noorse studie. Kinderen die tussen tien en elf uur ’s avonds gaan slapen halen volgens dit onderzoek de beste cijfers.